Thursday, June 25, 2009

Rasulullah, Iblis dan Sembahyang.

Rasulullah telah menyoal iblis sabdanya : "Wahai iblis ketika umatku berdiri melakukan sembahyang, bagaimana hal engkau?", Jawab iblis: "Masa itulah yang paling susah bagi aku, seluruh badan aku akan menggeletar dan lemah. Lalu aku menyuruh sekelian bala tentera aku yang terdiri syaitan supaya menggoda orang yang hendak sembahyang. Setiap akan digoda dengan berpuluh-puluh syaitan, setengahnya pada anggotanya, setengah akan masuk dalam hati supaya ia merasa was-was serta terlupa akan rakaatnya, dan akan bimbang terhadap pekerjaan dunia serta akan segera keluar dari sembahnyang dan setengahnya akan masuk ke dalam mata lalu menjadikan hatinya tidak senang. Akan datang pula syaitan duduk dibelakangnya supaya orang tidak tahan lama untuk duduk di tahiyat dan didalam hatinya berkehendakkan supaya sembahyang itu habis cepat. Dengan ini ia akan mengurangkan pahala sembahyang. Sekiranya sekelian syaitan itu tidak tidak dapat menggoda aku akan hukum dengan seberat-berat hukuman keatas syaitan-syaitan itu."

No comments:

Post a Comment